بیمه درمانی در کانادا چگونه است؟

تاریخ بروزرسانی : 15 فروردین, 1402

مراقبت های درمانی و بهداشتی در کانادا – سیستم بهداشت و درمان کانادا

6 سوال رایج در مورد مراقبت های درمانی و بیمه درمانی در کانادا؟

 

۱.آیا مراقبت های بهداشتی کانادا رایگان است؟

اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید باید بدانید که، هزینه های مراقبت های بهداشتی در کانادا از طریق مالیات هایی تامین می شود که همه شهروندان و مقیمان کانادا سالانه پرداخت می کنند. در بیشتر موارد، خدمات بهداشتی برای همه کانادایی ها در محل استفاده رایگان است، اگرچه برخی داروها (مثلاً داروهای تجویزی) و درمان ها مستلزم پرداخت هزینه مازاد خارج از پوشش بیمه هستند.

برای شفافیت، دولت کانادا توضیح داده است که در حالی که مراقبت های بهداشتی در کانادا به صورت عمومی تأمین می شود، «داروهای  داروخانه رایگان نیستند. بیمه سلامت عمومی اغلب داروها را پوشش نمی دهد، بنابراین ممکن است مجبور شوید هزینه آن را خودتان بپردازید. همچنین ممکن است از طریق بیمه یا برنامه دارویی دیگری واجد شرایط پوشش باشید.

۲.چگونه می توانم خودم را وارد سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا کنم؟ آیا به کارت سلامت نیاز دارم؟ اگر چنین است، از کجا می توانم آن را تهیه کنم؟ چقدر طول می کشد ؟

تمام شهروندان کانادایی و مقیم دائم کانادا برای دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی در کانادا نیاز به کارت سلامت دارند. این سند به پزشک  ثابت می کند که دارنده کارت سلامت در سیستم مراقبت های بهداشتی در استان یا قلمرو آنها ثبت شده است.

روند درخواست کارت سلامت برحسب منطقه متفاوت است و هیچ فرآیند مشترکی بین استان ها و مناطق در سراسر کانادا استفاده نمی شود. به عنوان مثال، دریافت کارت سلامت در انتاریو، متقاضی را ملزم می کند که شخصاً به یک مکان خدماتی انتاریو مراجعه کند. در همین حال، آلبرتا به متقاضیان کارت سلامت اجازه می دهد تا به صورت حضوری یا از طریق پست اقدام کنند. زمان پردازش کارت سلامت نیز بسته به استان/منطقه متفاوت است.

۳.چه زمانی واجد شرایط مراقبت های بهداشتی عمومی/بیمه عمومی هستم؟

در کانادا، کارت سلامت به دارنده آن امکان دسترسی به بیمه سلامت عمومی در استان محل سکونت و پوشش مالی برای خدمات بهداشتی قابل اجرا را می دهد. اینها معمولاً خدمات اولیه و اورژانسی مانند بیمارستان هستند.

واجد شرایط بودن برای بیمه سلامت عمومی کانادا، در برخی موارد، بلافاصله پس از تبدیل شدن به یک PR ( مقیم دائم)در کانادا اتفاق نمی افتد. در عوض، برخی از استان‌ها و مناطق از متقاضیان بیمه سلامت عمومی می‌خواهند تا سه ماه برای شروع مزایای خود صبر کنند.

در زیر زمان انتظار برای پوشش بیمه سلامت عمومی در هر استان/منطقه لیست شده :

  • بریتیش کلمبیا (BC): 2 ماه + روزهای باقی مانده  از ماهی که اقامت فرد در یکی از روزهای آن شروع شده است .
  • آلبرتا (AB): 3 ماه
  • انتاریو (ON): بدون دوره انتظار
  • جزیره پرنس ادوارد (PEI):  3 ماه
  • کبک (QC): حداکثر 3 ماه
  • مانیتوبا (MB): حداکثر 3 ماه
  • ساسکاچوان (SK): 3 ماه
  • نیوبرانزویک (NB): 3 ماه
  • نوا اسکوشیا (NS): 3 ماه
  • نیوفاندلند و لابرادور (NL): بدون دوره انتظار
  • نوناووت (NU): 3 ماه
  • مناطق شمال غربی (NWT): 3 ماه
  • یوکان (YU): 3 ماه

۴.بیمه درمانی خصوصی کانادا چطور؟ آیا به هر دو نیاز دارم؟

علاوه بر مراقبت های بهداشتی عمومی، دلایل متعددی وجود دارد که بیمه درمانی خصوصی نیز ممکن است سودمند باشد.

اولین دلیل سودمند بودن بیمه درمانی خصوصی همان چیزی است که در بالا ذکر شد، دوره انتظار تحمیل شده بر بیمه سلامت عمومی در کانادا. در این مورد، بیمه درمانی خصوصی پوششی برای نیازهای مراقبت های بهداشتی فرد در طول دوره انتظار فراهم می کند. علاوه بر این، بیمه درمانی خصوصی به افراد بیمه شده اجازه می دهد تا برای نیازهایی که معمولاً توسط بیمه دولتی رسیدگی نمی شود، تحت پوشش قرار گیرند. این موارد شامل مواردی مانند کارهای دندانپزشکی و ویزیت توسط پزشکان متخصص  مانند متخصص قلب و عروق می شود.

5.آیا باید به پزشک خانواده مراجعه کنم و چگونه آن را پیدا کنم؟

پزشکان خانواده که به آنها پزشک عمومی یا پزشک خانواده نیز گفته می شود، ارائه دهندگان بهداشتی اولیه هستند که بسیاری از کانادایی ها در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی به آنها مراجعه می کنند. اگرچه کلینیک‌ها و بیمارستان‌هایی (برای مراقبت‌های فوری) وجود دارد که افراد می‌توانند برای نیازهای پزشکی به آنها مراجعه کنند، پزشک خانواده به دلیل برنامه‌ریزی قرار ملاقات و تداوم مراقبت، انتخاب ارجح بسیاری از کانادایی‌ها است. به عبارت دیگر، پزشکان خانواده این امکان را به بیماران می دهند که با تعیین وقت قبلی و ارائه یک تجربه مراقبت مداوم، از انتظار در صف اجتناب کنند زیرا بیمار برای هر قرار ملاقات با همان پزشک ملاقات می کند.

چگونه پزشک خانواده (Family doctor) خود را در کانادا پیدا کنم ؟

یافتن پزشک خانواده در کانادا می تواند یک سفر طولانی باشد زیرا پزشکان خانواده اغلب خودشان تصمیم می گیرند که آیا می خواهند بیماران جدید را در هر زمان بپذیرند یا خیر. یک نقطه شروع خوب برای یافتن یک پزشک خانواده توصیه های دوستان و خانواده یا کمک گرفتن از یک ارائه دهنده خدمات مسکن است.

اغلب اوقات، جستجوی آنلاین پزشکان خانواده در یک منطقه محلی (با استفاده از کد پستی) نتایج پزشکان مختلف خانواده نزدیک به محل زندگی شخصی را نیز نشان می دهد. از آنجا، مرور وب‌سایت یک کلینیک خانوادگی معین معمولاً نشان می‌دهد که آیا پزشک در آن کلینیک بیماران جدیدی را می‌پذیرد یا خیر. تماس با کلینیک و پرسیدن زمانی که آن پزشک در دسترس است، سپس رفتن برای ملاقات با آن پزشک، می تواند سفر را به سمت یافتن یک پزشک خانواده برای یک مقیم  جدید کانادایی آغاز کند.

توجه: اگر تحقیقات آنلاین هیچ نتیجه ای نداشته باشد، تماس با کلینیک ها و پرس و جو می تواند راه مناسبی باشد.

6.زمانیکه در شرایط اضطراری به پزشک/بیمارستان مراجعه کنم چه اتفاقی می افتد؟ چه مدارکی باید همراه داشته باشم؟ آیا می توانم همینطور مراجعه کنم ؟

هنگامی که فردی در حال تجربه یک فوریت پزشکی است، باید به بخش اورژانس در نزدیکترین بیمارستان مراجعه کند. همراه داشتن کارت سلامت و شناسنامه شخصی برای همه بیماران ضروری است. به محض ورود به بیمارستان، یک کارمند راهنمایی های بیشتری را به بیمار بر اساس شدت وضعیت ارائه می دهد و بیمار در نهایت توسط پزشک ویزیت می شود.

خلاصه

در حالی که برخی از جنبه های مراقبت های بهداشتی در سراسر کشوریکسان است، سیستم های مراقبت های بهداشتی بسته به استان یا منطقه متفاوت هستند. برای تفکیک برنامه های مراقبت های بهداشتی و جزئیات در هر استان/منطقه در سراسر کانادا، دولت فدرال یک صفحه وب( با لینک زیر) با پیوندهایی به هر وزارت بهداشت منطقه ای ارائه می دهد.

بیش از 6000 پرونده موفق!