اقامت خانوادگی ترکیه

اقامت خانوادگی ترکیه چیست؟

قوانین دریافت اقامت خانوادگی در کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال کسانی که موفق به دریافت شهروندی آمریکا شده باشند بر اساس قوانین پیچیده‌ای در یک تقویم زمانی مشخص می‌توانند برای دریافت اقامت خانوادگی اقدام کنند. این اقدام شامل پدر، مادر، خواهر و بردار نیز می‌شود.
در مورد ترکیه اولین سوالی که در ذهن شکل می‌گیرد این است: اقامت خانوادگی ترکیه شامل کدامیک از اعضای خانواده می‌شود؟
اگر به دنبال دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه هستید، بهتر است بدانید که این اقامت شامل اقوام درجه‌ی یک می‌شود. اعضای درجه‌ی یک خانواده هم عبارتند از فرزندان، همسر، والدین، خواهر و برادر نسبی می‌شود.
اما دریافت اقامت ترکیه برای اعضای خانواده، قوانینی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دسترسی سریع به مطالب

اقدام برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه

مهم‌ترین نکته برای دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه این است که چه کسی برای اقامت اقدام می‌کند. به عبارت دیگر چه شرایطی برای درخواست اقامت خانوادگی ترکیه وجود دارد.
روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه وجود دارد. اما به صورت عمومی فردی که به دنبال دریافت اقامت برای اعضای خانواده‌اش است باید حداقل یک‌سال در ترکیه زندگی کرده باشد. زندگی در ترکیه باید به صورت قانونی و با مجوز اقامت برای شخص دریافت کننده همراه باشد.
در صورتی که فردی شرایط یک‌ساله فوق را برآورده کند می‌تواند برای اعضای خانواده‌ی خود شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز درخواست اقامت دهد.

هزینه اقامت خانوادگی ترکیه چگونه است؟

در این ویدئو با مسیر اخذ اقامت خانوادگی ترکیه آشنا میشوید.

اقامت خانوادگی ترکیه شامل کدام‌یک از اعضای خانواده می‌شود؟

پیش تر در مورد این صحبت کردیم که دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه، شامل تمام اقوام درجه یک فرد می‌شود. اما در جمله‌ی آخر بخش قبلی به نظر می‌آید این جمله نقض شده باشد. دلیل این تناقض به پیچیدگی قوانین اقامتی بازمی‌گردد.
باید متذکر شویم که در همه‌ی کشورها به فراخور سیاست‌های مهاجرتی دریافت اقامت برای گروهی از اعضای خانواده پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. بیایید به بخشی از این قوانین در ترکیه نگاهی بیندازیم.

سختی های دریافت اقامت خانوادگی ترکیه برای فرزندان

برخی مواقع دریافت اقامت ترکیه برای فرزندان کمتر از 18 سال نیز با مشکلاتی روبرو می‌شود. این دشواری‌ها زمانی شکل می‌گیرد که تنها یکی از والدین در ترکیه زندگی می‌کند و اجازه‌ی اقامت این کشور را دارد.
در این حالت والد متقاضی اقامت خانوادگی ترکیه باید علاوه بر مدارک معمول، فرم رضایت‌نامه‌ی والد ساکن در ایران را نیز ضمیمه کند. در صورتی که یکی از والدین فوت کرده باشد، گواهی فوت باید ضمیمه‌ی سایر مدارک شود.

اقامت خانوادگی ترکیه

استثنا دریافت اقامت ترکیه برای فرزندان

هر فردی اجازه خواهد داشت برای اعضای خانواده‌ی خود شامل فرزندان و همسر مجوز اقامت از طریق درخواست اقامت خانوادگی ترکیه دریافت کند. اما اگر سن فرزندان بالای 18 سال باشد باید به طریق دیگر و مستقل از اعضای خانواده خود برای اقامت درخواست دهد.معمولا در این شرایط می‌توان از طریق تحصیل در ترکیه یا دریافت مجوز کار و اشتغال برای فرزندان اقدام کرد.
اگر فرزند بالای 18 سال شما بنا به دلایلی نتواند مستقل زندگی کند و به خانواده وابسته باشد، راه‌کارهای قانونی ویژه‌ای برایشان در نظر گرفته شده است. مواردی چون معلولیت یا بیماری‌های خاص از جمله مواردی هستند که شامل دریافت اقامت خانوادگی ترکیه برای فرزندان بالای 18 سال می‌شود.

روش‌های دریافت اقامت ترکیه برای پدر و مادر

اقامت خانوادگی برای اعضای دیگر خانواده نیز تحت شرایط خاصی امکان‌پذیر است. فردی که یک سال در ترکیه زندگی کرده باشد و از مدت مجوز اقامتش در ترکیه حداقل یک‌سال گذشته باشد، می‌تواند اعضای دیگر خانواده شامل والدین، خواهر یا برادر خود را از طریق اقامت خانوادگی ترکیه مقیم ترکیه کند.
تنها شرطی که لازم است فرد برای دریافت این مجوز اقامت خانوادگی ترکیه بر آروده کند؛ اثبات نقش حامی و تکفل مالی برای حمایت از اعضای خانواده خود است. شخص باید ثابت کند می‌تواند هزینه‌های زندگی اشخاص تحت تکفل خود را تامین نماید.

دریافت اقامت خانوادگی ترکیه برای همسر

اگر فردی متاهل باشد به راحتی می‌تواند برای دریافت اقامت خانوادگی همسرش درخواست دهد. شرایط درخواست اقامت هم مانند فرزندان کمتر از 18 سال است.
در ترکیه، علی‌رغم اینکه کشوری اسلامی است، چند همسری مجاز نیست. به همین جهت این کشور در مورد اتباع خارجی نیز تنها تک‌همسری را مجاز می‌شمارد. فرقی هم ندارد که تبعه از کشوری مسلمان باشد یا غیرمسلمان.
بر اساس این رویکرد قانونی اتباع کشورهایی که داشتن چند همسر هم‌زمان در آن‌ها مجاز است، تنها می‌توانند برای یکی از همسران خود درخواست اقامت خانوادگی ترکیه دهند.

شرایط اخذ اقامت خانوادگی ترکیه

  • اولین شرط برای اخذ اقامت خانوادگی ترکیه، توان مالی درخواست‌دهنده است. وی باید صاحب شغل، درآمد یا پس‌انداز قابل توجه برای حمایت مالی از اعضای خانواده‌ی خود باشد.
  • دومین شرط اینکه بتواند اعضای خانواده خود را تحت پوشش پزشکی و درمانی ترکیه درآرود.
  • حداقل یک‌سال از اقامت‌ خودش در ترکیه گذشته باشد.
  • در مدت اقامت در ترکیه سوءسابقه نداشته باشد.
  • توانایی تامین مسکن مناسب برای خانواده‌ی خود را داشته باشد.

مدارک لازم برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه

متقاضی دریافت اقامت خانوادگی در ترکیه باید مدارک زیر را به اداره‌ی مهاجرت ارائه کند:

۱ارائه‌ی اصل و کپی پاسپورت
۲ارائه‌ی 4 قطعه عکس پرسنلی
۳تکمیل فرم‌های مربوطه
۴ثبت آدرس سکونت معتبر در ترکیه
۵ارائه‌ی نامه‌ی عدم سوءپیشینه
۶اصل و کپی کارت شناسایی سرپرست خانواده (کیمیلک)
۷بیمه‌نامه‌ی معتبر
۸ارائه‌ی نامه‌ی تمکن مالی

مجوز اقامت خانوادگی که در ترکیه صادر می گردد به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. آن چیزی که مهم است بدانید این است که مهلت مجوز اقامت خانوادگی به هیچ عنوان نمی تواند بیش از مهلت مجوز اقامت فرد اصلی باشد. ( اقامت فردی که درخواست اقامت خانوادگی داده است)

در صورتی که فردی بر اساس قوانین کشور خود دارای چند همسر باشد در صورتی که بخواهد برای اقامت خانوادگی در ترکیه اقدام نماید فقط می تواند برای یکی از همسران خود مجوز دریافت نماید. این در حالی می باشد که متقاضی می تواند برای تمام فرزندان خود حتی فرزندانی که از دیگر همسران وی متولد شده باشند، درخواست اقمت نماید.

دارنده مجوز اقامت خانوادگی تا سن ۱۸ سالگی می تواند بدون این که برای مجوز اقامت دانش آموزی اقدام نماید، در مدارس ترکیه ثبت نام نموده و تحصیل نماید.

افرادی که حداقل سه سال با مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه زندگی کرده اند می توانند بعد از اتمام ۱۸ سالگی در ترکیه تقاضای مجوز اقامت کوتاه مدت بنمایند.

در صورتی که به هنگام درخواست مجوز اقامت خانوادگی ، یکی از اولیای کودک در خارج از ترکیه باشند، لازم و ضروری می باشد که از وی اجازه نامه  محضری دریافت گردد.

در صورتی که در زمان اقامت فرد در ترکیه اختلاف خانوادگی به وجود بیاید و به طلاق بیانجامد و حداقل فرد دارای ۳ سال سابقه اقامت در ترکیه با مجوز اقامت خانوادگی باشد، مجوز اقامت کوتاه مدت برای وی صادر خواهد گردید به شرطی که از طریق محاکم قضایی ثابت کند که طلاق همسر وی به دلیل خشونت خانوادگی بوده است. در این صورت سابقه اقامت ۳ سال در ترکیه ضرورتی نخواهد داشت.

در صورتی که فرد متقاضی اقامت خانوادگی فوت نماید افرادی که به واسطه وابستگی به وی موفق به اخذ مجوز اقامت شده بودند می توانند بدون هیچ گونه شروطی برای مجوز اقامت کوتاه مدت ترکیه اقدام نمایند.

ابطال و یا عدم تمدید مجوز اقامت خانوادگی

در موارد ذیل مجوز اقامت خانوادگی در این کشور صادر نمی گردد و در صورت صدور، ابطال خواهد گردید و یا در صورت اتمام مهلت مقرر تمدید نخواهد شد:

  1. در شرایطی که شروط ذکر شده در فقره های اول و سوم ماده ۳۵ رعایت نگردد یا این که از بین برود.
  2. در شرایطی که پس از منتفی شدن شرایط اخذ مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه، مجوز اقامت کوتاه مدت صادر نگردد.
  3. در شرایطی که مشخص گردد دارنده مجوز اقامت خانوادگی، از موز صادر شده برای اهدافی مغایر با اهداف صدور این مجوز، استفاده کرده باشد.
  4. در شرایطی که متقاضی در طی یک سال اخیر بیش از ۱۸۰ روز را در خارج از ترکیه به سر برده باشد.

 درخواست صدور مجوز اقامت خانوادگی ترکیه از طریق ازدواج صوری

لازم به ذکر است که قبل از صدور و یا تمدید اقامت خانوادگی ظن معقولی وجود داشته باشد برای این که مشخص گردد آیا ازدواج مزبور به خاطر کسب اقامت مجوز اقامت صادر شده است یا نه؟ در صورتی که بعد از بررسی اثبات گردد که ازدواج با این قصد صورت پذیرفته است، از صدور مجوز اقامت خانوادگی اجتناب خواهد شد و یا در صورتی که قبلا صادر شده باشد ابطال خواهد شد همچنین ،استانداری هر استان می تواند حتی در صورت صدور مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه بعد از به اثبات رسیدن صوری بودن ازدواج اقدام به منتفی بودن آن نماید و مجوزهای اقامتی که بر اساس ازدواج صوری به دست آمده باشند و مورد ابطال قرار بگیرد ، در محاسبه ایام اقامتی برای کسب مجوز اقامتی که در قانون پیش بینی شده اند به حساب نخواهد آمد.

ما در باراد چه کاری انجام میدهیم؟

شرکت مهاجرتی باراد، یک شرکت  مهاجرتی در شهرهای تهران و اصفهان می‌باشد. مشاورین مهاجرتی این مجموعه به متقاضیان در سراسر جهان کمک می‌کنند تا جهت مهاجرت به کانادا، اخذ اقامت استرالیا و ترکیه اقدام نمایند. کارشناسان مهاجرتی ما در باراد آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول :

مدت مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه چقدر است؟

مجوز اقامت خانوادگی که در ترکیه صادر می گردد به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت. آن چیزی که مهم است بدانید این است که مهلت مجوز اقامت خانوادگی به هیچ عنوان نمی تواند بیش از مهلت مجوز اقامت فرد اصلی باشد. ( اقامت فردی که درخواست اقامت خانوادگی داده است)

مجوز اقامت خانوادگی در ترکیه چگونه کسب می گردد؟

روش‌های مختلفی برای دریافت اقامت خانوادگی ترکیه وجود دارد. اما به صورت عمومی فردی که به دنبال دریافت اقامت برای اعضای خانواده‌اش است باید حداقل یک‌سال در ترکیه زندگی کرده باشد. زندگی در ترکیه باید به صورت قانونی و با مجوز اقامت برای شخص دریافت کننده همراه باشد.
در صورتی که فردی شرایط یک‌ساله فوق را برآورده کند می‌تواند برای اعضای خانواده‌ی خود شامل همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز درخواست اقامت دهد.

بیش از 6000 پرونده موفق!