زمانبندی قرعه کشی های اکسپرس انتری کانادا

تاریخ بروزرسانی : 9 اردیبهشت, 1402

 چگونه IRCC تصمیم می گیرد که چه زمانی قرعه کشی را برگزار کند؟

هیچ قانونی در قانون مهاجرت و پناهندگان و حفاظت وجود ندارد که تعیین کند قرعه کشی اکسپرس اینتری چه زمانی باید انجام شود.

اخیراً تغییراتی در روال قرعه کشی های اکسپرس اینتری ایجاد شده است.

به طور معمول، قرعه کشی ها هر دو هفته یک بار در روزهای چهارشنبه انجام می شود. با این حال، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) اخیراً قرعه کشی ها را به مدت شش هفته از تاریخ 23 نوامبر متوقف کرد و در 11 ژانویه با دعوت از 5500 نامزد و سپس یک هفته بعد قرعه کشی دیگری به همان اندازه انجام شد.

هیچ توضیح تایید شده ای برای تغییر روال وجود ندارد. سخنگوی IRCC در ایمیلی به CIC News تلویحاً اعلام کرد که این توقف به دلیل نقص سیستم ناشی از اجرای NOC 2021 است و گفت: «مشکلات فنی در اجرای سیستم طبقه‌بندی جدید در 16 نوامبر 2022 پیامدهای نامطلوبی داشت. برای دور دعوت نامه اکسپرس انتری 23 نوامبر 2022. این مسائل فنی، در حالی که برای مشتریان IRCC یک ناراحتی بزرگ بود، از آن زمان حل شده است. یک دور از دعوت‌نامه‌ها برای اکسپرس اینتری در 11 ژانویه 2023 با موفقیت اجرا شد.

این دپارتمان می‌گوید IRCC دعوتنامه اکسپرس اینتری را که به طور منظم برنامه‌ریزی شده است را از سر می‌گیرد. با این حال، مکث غیرمنتظره و قرعه‌کشی‌های  متوالی آنقدر برای IRCC غیرمعمول است که گمانه‌زنی‌هایی در مورد نحوه تصمیم‌گیری IRCC در مورد دفعات قرعه‌کشی‌ها و تعداد نامزدها وجود دارد.

مسیرهای مهاجرت تحت سیستم مدیریت برنامه اکسپرس اینتری، نامزدهای سه برنامه را هدف قرار می دهد. برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)، کلاس تجربه کانادایی (CEC) و برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP). نامزدهای این برنامه ها مهاجران اقتصادی بسیار ماهر در نظر گرفته می شوند.

داوطلبان واجد شرایط پروفایل خود را در وب سایت IRCC آپلود کرده و در سیستم رتبه بندی جامع (CRS) امتیاز دریافت می کنند. کسانی که بالاترین امتیاز CRS را دارند، به احتمال زیاد دعوت نامه ای برای درخواست اقامت دائم دریافت می کنند.

الگوهای اکسپرس انتری از گذشته تا سال 2023

اکسپرس انتری در سال 2015 شروع شد و معمولا بین 23 تا 30 قرعه کشی در هر سال دیده می شود. IRCC آن را با هدف هدف قرار دادن ساکنان دائمی بالقوه با مهارت های مورد نیاز ایجاد کرد که می توانند به سرعت در بازار کار ادغام شوند و نیروی کار کانادا را تقویت کنند.

اکثر قرعه‌کشی‌ها از نوع همه برنامه‌ها (All Programs) بوده‌اند، و یک یا دو قرعه‌کشی منحصراً برای FSTP تا سال 2019 هر سال انجام میشد. در سال‌های 2015 و 2016، قرعه‌کشی‌های همه برنامه‌ها معمولا کمتر از 2000 نامزد دعوت میکرد. این در سال 2017-2019 تغییر کرد و قرعه کشی بیش از 3000 متقاضی را دعوت میکرد.

دلیل این امر این است که IRCC به سمت مدیریت این امر از طریق الکترونیکی به جای پروسه کاغذی پیش رفت.

در سال 2020 همه‌گیری کووید-19 باعث اختلالات جدی در سیستم مهاجرت کانادا شد زیرا محدودیت‌های سفر، بسته شدن مرزها و ناتوانی کارمندان برای کار در دفاتر خود باعث انبوه درخواست‌ها شد. در پاسخ، IRCC برگزاری قرعه کشی برای برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP) و FSTP را در دسامبر 2020 متوقف کرد.

قرعه‌کشی‌ها برای کلاس تجربه کانادا (CEC) ادامه یافت تا اینکه در سپتامبر 2021 نیز متوقف شد. IRCC به دعوت از کاندیداهای اکسپرس انتری از برنامه‌های نامزد استانی ادامه داد.

حتی با محدود شدن قرعه‌کشی‌ها از نظر برنامه، قرعه‌کشی‌هایی که هنوز در حال اجرا بودند به‌طور منظم انجام می‌شدند.

در جولای سال گذشته، قرعه کشی اکسپرس اینتری برای همه برنامه ها از سر گرفته شد و اندازه قرعه کشی هر دو هفته یکبار افزایش یافت، در حالی که امتیازات CRS کاهش یافت تا تعداد بیشتری از داوطلبان بتوانند ITA دریافت کنند. تا 23 نوامبر، اندازه قرعه کشی به 4570 رسید که بزرگترین قرعه کشی اکسپرس انتری از دسامبر 2020 است.

همانطور که در قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) وجود دارد، هیچ قانون مشخصی که تعیین کند   قرعه کشی اکسپرس انتری چند بار انجام شود، وجود ندارد. تعداد قرعه کشی های اکسپرس اینتری کاملاً به صلاحدید وزیر مهاجرت و IRCC بستگی دارد. تعداد نامزدهای دعوت شده و همچنین حداقل امتیاز CRS توسط وزیر مهاجرت از طریق دستورالعمل های وزیر تعیین می شود.

وزیر این امکان را دارد که دستورالعمل‌هایی را صادر کند که دولت معتقد است تأثیر مثبتی بر نیروی کار کانادا خواهد داشت و همچنین به نامزدهای دعوت‌شده اجازه می‌دهد به راحتی ادغام شوند.

تعداد دعوتنامه ها در سال 2022 و 2023

مانند همه مسیرهای مهاجرت، اکسپرس اینتری یک هدف سالانه دارد که در برنامه سطوح مهاجرت مشخص شده است. هدف در سال 2022 که به عنوان کارگران ماهر فدرال فهرست شده است، 55900 نفر بود. هدف برای سال 2023 افزایش شدید 82880 را نشان می دهد، به این معنی که طی سال آینده IRCC باید از نامزدهای بیشتری برای رسیدن به هدف خود دعوت کند. این رقم برای سال 2024 حتی بالاتر می رود، زمانی که IRCC قصد دارد 109020 نامزد با مهارت بالا را دعوت کند.

وزیر و IRCC باید این اهداف را بررسی کنند و برای تعداد نامزدهای دعوت شده برنامه ریزی کنند، که همچنین به معنای تصمیم گیری در مورد امتیازات CRS است که بالا هستند، اما لزوما آنقدر بالا نیستند که تعداد نامزدها را محدود کند.

خلاصه مطلب

به طور خلاصه، هیچ قانونی در IRPA وجود ندارد که هر جنبه ای از نحوه انجام قرعه کشی های اکسپرس اینتری را دیکته کند و کاملاً در اختیار دولت و وزیر مهاجرت است.

چه کسی در مورد زمان و نحوه ی قرعه کشی های اکسپرس انتری تصمیم میگیرد؟

وزیر مهاجرت کانادا

آیا IRCC به صورت منظم به برگزاری قرعه کشی های اکسپرس انتری ادامه میدهد؟

هیچ قانون مشخصی که تعیین کند قرعه کشی اکسپرس انتری چند بار انجام شود، وجود ندارد

آیا تعداد دعوتنامه های اکسپرس انتری افزایش پیدا می کند؟

طی سال آینده IRCC باید از نامزدهای بیشتری برای رسیدن به هدف خود دعوت کند. این رقم برای سال 2024 حتی بالاتر می رود، زمانی که IRCC قصد دارد 109020 نامزد با مهارت بالا را دعوت کند.

بیش از 6000 پرونده موفق!