دردسرهای پناهندگی

تاریخ بروزرسانی : 1 بهمن, 1401

پناهنده کیست؟

به شخصی که بنا به دلایلی مانند مسائل سیاسی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی و… در کشور خودش در خطر جانی، روحی یا ترکیبی از هردو باشد و از روی ناچاری بجای روش‌های معمول مهاجرت، بطور غیرقانونی در کشور مقصد درخواست اقامت از این طریق می‌دهد، پناهنده می‌گویند.

اما افراد زیادی تصور می‌کنند که مهاجرت از طریق روش‌های رایج همچون اخذ پذیرش تحصیلی، جاب آفر و … هزینه زیادی داردو زمانبر است به همین دلیل تلاش می کنند تا از طریق راه‌های غیرقانونی این فرآیند را در مدت زمان کوتاه‌تری طی کنند. غافل از اینکه روش‌های غیرقانونی مثل پناهندگی مشکلات و خطرات متعددی دارد که موقعیت فرد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

 در ادامه در مورد مهم‌ترین دلایلی که پناهندگی را به بدترین روش مهاجرتی تبدیل می‌کنه صحبت می کنیم.

دردسرهای پناهندگی

1. هزینه های گزاف مالی پناهندگی

برخلاف تصور افراد، مهاجرت غیرقانونی از طریق پناهندگی نه تنها کم‌هزینه نیست، بلکه حتی شواهد نشان می‌دهد که سالانه هزاران نفر در دام کلاهبرداران و افراد سودجویی می‌افتند که از این طریق مبالغ هنگفتی را از آن‌ها طلب کرده و موجب خسارات مالی قابل توجهی می‌شوند.شما می توانید با هزینه ی به مراتب کمتر از روش های قانونی مهاجرت کنید.

2. خطرات جانی پناهندگی

از آنجایی که پناهندگان و مهاجران از روش‌های مرسوم رفت و آمد استفاده نمی کنند و به صورت قاچاقی سفر می‌کنند، خطرات بسیاری را باید در این راه از سر بگذرانند. در حقیقت افراد زیادی در کشتی‌های باری، کانتینرها، کامیون‌ها و قایق‌ها بر اثر خفه‌شدگی یا غرق شدگی جان خود را از دست می‌دهند.  حتی برخی از افراد ممکن است ناخواسته در شبکه‌های قاچاق انسانی گرفتار شوند.

3. زندگی در کمپ های پناهندگی

پناهندگان پس از ورود به یک کشور باید بتوانند ابتدا ادعای خودشان را مبنی بر دلیل پناهنده شدن در کشور مقصد اثبات کنند. این امر فرآیندی قضایی را به دنبال دارد که در بسیاری از پرونده‌ها منجر به رد درخواست فرد پناهجو میشود. افرادی که موفق می‌شوند تا در کشور مهمان باقی بمانند، باید ابتدا مدتی را در کمپ‌های پناهندگی  به صورت گروهی زندگی کنند تا اجازه ورود به جامعه به آن‌ها داده شود. زندگی در کمپ‌های پناهندگی به مراتب سخت و تحقیرآمیزاست.

4. بی ارزش شدن پاسپورت

حتی پس از اخذ اقامت دائم کشور مقصد، وضعیت ورود شما به عنوان یک پناهنده ثبت شده است. این موضوع باعث می‌شود تا ارزش پاسپورت شما شدیدا کاهش یافته و در صورت اقدام برای اخذ ویزای کشوری دیگر، شانس ریجکتی شما را افزایش دهد. از آنجایی که شما یک بار قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و به صورت غیرقانونی وارد یک کشور شده‌اید، آفیسرهای کشورهای دیگر به شما اعتماد نمی‌کنند تا پس از ورود به خاک آن کشور دوباره دست به چنین عملی نزنید.

5. عدم امکان بازگشت به خانه

پناهندگان پس از ورود به کشور مقصد ادعا می‌کنند که امکان زندگی در کشور خود را نداشته و از شرایطی سخت گریخته‌اند. در نتیجه هرگونه راه ارتباطی با نمایندگان کشور خود یا حتی اقدام به بازگشت موجب از بین رفتن وضعیت فرد به عنوان یک پناهجو می‌گردد. فرد پناهنده به معنای حقیقی با کشور خود قطع ارتباط می‌کند و تا ابد امکان بازگشت به آن را نخواهد داشت.

6. سلب فرصت مهاجرتی از اعضای درجه 1 خانواده

بطور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، برای مثال بر فرض آنکه  شما با موفقیت به کانادا مهاجرت  کرده، درخواست پناهندگی داده، با پرونده پناهندگی شما موافقت شده و بعد از مدتی اقامت دائم و حتی شهروندی این کشور را اخذ نمایید، اگر یکی از اشخاص خانواده شما بخواهد از طرق صحیح مانند مهاجرت تحصیلی، کاری و… به این کشور مهاجرت کند؛ حال هرچقدر هم که دارای صلاحیت‌های لازم و بالا باشد اما به دلیل کیس پناهندگی شما به عنوان خانواده درجه 1  ، اداره مهاجرت نسبت به آن شخص دید منفی پیدا خواهد کرد و بنابراین پرونده مهاجرت آن شخص از خانواده شما رد شده و یا شانس خیلی کمی برای ویزا شدن خواهد داشت.

فراموش نکنید همیشه بهترین روش برای مهاجرت روش قانونی و مناسب شرایط شماست که میتواند آینده ی بهتری رو برای شما به ارمغان بیارد. چنانچه قصد مهاجرت به کانادا یا استرالیا را دارید جهت اخذ مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

بیش از 6000 پرونده موفق!