صفر تا صد اجاره خانه در کانادا

تاریخ بروزرسانی : 18 آبان, 1401

یکی از بزرگترین دغدغه­ ها پس از مهاجرت به کانادا، پیدا کردن خانه مورد نظر و اجاره خانه در کانادا است، که خب با توجه به اینکه به تازگی وارد یک کشور جدید با قوانین و فرهنگ متفاوت شده­اند، کاملا طبیعی است. اما تحقیق و بررسی و جمع­آوری اطلاعات به روز از منابع معتبر و همینطور پرس و جو از دوستان و اقوامی که تجربه زندگی در کانادا را دارند، این پروسه را بسیار سهل و هموار می­نماید.

به طور کلی در کانادا، همانند سایر کشورها، هم خانه های مستقل وجود دارد و هم آپارتمان؛ خانه­ های مستقل به دو دسته کلی تقسیم می­شوند.

اجاره خانه در کانادا

اول: اجاره خانه­ های مستقل در کانادا یا detached house

این خانه­ها دیوار مشترکی با ساختمان­های اطراف ندارند و کاملا مجزا هستند که می­توانند دوبلکس و یا تریپلکس باشند و عموماً در پشت و جلوی ساختمان هم حیاط وجود دارد. این نوع خانه ها که در ایران به «خانه های ویلایی» شناخته شده­اند، گرانترین نوع خانه در کانادا می­باشند.

دوم: اجاره خانه های نیمه مستقل در کانادا یا دوتایی یا semi-detached

در این مدل خانه ها دو ساختمان در کنار هم قرار می­گیرند و با واحد مسکونی مجاور خود دارای دیوار مشترک هستند  ولی هر دو واحد کاملا مستقل از هم هستند. همین موضوع باعث کاهش هزینه این نوع منازل نسبت به خانه­های ویلایی می­گردد.

البته حائز اهمیت است که بدانید هردوی این سبک منازل معمولاً در حومه شهر و با فاصله نسبتاً زیادی با مرکز شهرها قرار گرفته­ اند.

شاید این مطلب نیز برای شما جذاب باشد

راهنمای اخذ ویزای مولتی کانادا (شرایط، هزینه ها و.....)

اجاره آپارتمان در کانادا

اجاره آپارتمان در کانادا در مقایسه با خانه های مستقل، از سوی مهاجران در ابتدای ورود بیشتر مورد استقبال قرار می­گیرند که در دو دسته کاندوها یا (Condominium) و آپارتمان های معمولی (Rental) طبقه ­بندی می شوند.

تفاوت این دو در این است که کاندوها متعلق به یک شخص حقیقی می­باشد و در واقع شما با یک صاحبخانه طرف قرارداد هستید در حالی که آپارتمان­های اجاره­ای توسط یک شرکت اداره شده و معمولاً دفتر مدیریت آن داخل ساختمان واقع شده است.

در اکثر موارد کاندوها نوسازتر، مدرن تر، شیک تر و البته گرانتر هستن و از امکانات رفاهی بیشتری نیز برخوردار می­باشند. برای دانشجویان و افرادی که به تازگی وارد خاک این کشور می­شوند، آپارتمان­های رنتال گزینه بسیار مناسبی می­ باشند.

دو نوع دیگر از اسکان برای افراد تازه وارد و به خصوص مجردین وجود دارد که شاید در کشور عزیزمان ایران رایج نباشد، اما در کشور کانادا بسیار مرسوم و متداول است:

اجارهBasement  یا زیرزمین در کانادا

آپارتمان های زیرزمین یا بیسمنت ها در کانادا محبوبیت زیادی دارند چراکه از مزایای بسیاری برخوردار هستند که مهمترین آن­ها پایین بودن مبلغ اجاره می­باشد و این موضوع برای تازه واردها به شدت حائز اهمیت است. اگر رابطه خوبی با خانه­های آفتابگیر و پرنور ندارید، این نوع اسکان گزینه ی مناسبی می­باشد؛ البته در بعضی موارد این منازل امکان دسترسی به یک باغچه یا حیاط را برای شما فراهم می­کنند.

یکی دیگر از انواع آپارتمان­ها Studio flat  ها هستند.Studio flat  درواقع یک واحد آپارتمان معمولاً کوچک هست که فاقد اتاق خواب بوده و فقط شامل یک سالن و یک آشپزخانه کوچک و سرویس بهداشتی می­باشد. این گزینه نیز برای زوج­های جوان، دانشجویان و مجردها در ابتدای ورود از گزینه­های بسیار مناسب بشمار می­رود.

 

 

چگونه در کانادا خانه پیدا کنیم؟

اگر به تازگی موفق به دریافت ویزای کانادا شده­اید و برای اولین بار قصد اجاره مسکن دارید، بهترین راه پیشنهادی اقدام از طریق وبسایت­های معتبر اجاره ملک در این کشور همچون موارد زیر می­باشد:

Padmapper.com

Condos.ca

Rentcanada.com

Longtermlettings.com

Rentboard.ca

Kijiji.com

پس از جست و جو و یافتن منزل مورد نظر، می­بایست درخواست خود را برای مشاور املاک و یا صاحب­خانه ارسال نمایید. در مرحله بعد، صاحب­خانه معمولاً اعتبار متقاضی را کنترل کرده تا از میزان درآمد ایشان جهت پرداخت اجاره­بها اطمینان حاصل نماید که به این مرحله Credit check  گفته می­شود. البته این موضوع در خصوص افراد تازه وارد تقریباً غیرممکن است؛ پس چه باید کرد؟ اصلاً جای نگرانی نیست و برای حل این مشکل سه راه حل وجود دارد که در ادامه با آنها میپردازیم.

انواع دیگر روش های اجاره خانه در کانادا

اصلاً جای نگرانی نیست و برای حل این مشکل سه راه حل وجود دارد:

  1. مستاجر جدید یک نفر را به عنوان ضامن معرفی کند.
    این ضامن می­بایست شاغل بوده و قرارداد مربوطه را همراه شخص مستاجر امضا کند.
  2. برای اثبات خوش حسابی و اعتبار خود، اجاره بهای چند ماه (حدوداً 6 ماه) را بصورت یکجا و در ابتدا پرداخت کنید.
  3. ارائه نامه و یا گواهی اشتغال که توانایی شما در پرداخت اجاره خانه را تضمین می­نماید.

در ایران اجاره آپارتمان معمولاً به این صورت می­باشد که متقاضی مستقیماً با صاحبخانه یا شخصی که از طرف صاحبخانه وکالت دارد در یک دفتر املاک دیدار کرده و قرارداد منعقد می­گردد؛ در کشور کانادا این روش با عنوان Lease  شناخته شده است. همچنین چند روش دیگر نیز وجود دارد که شاید عجیب بنظر برسد اما در کانادا کاملاً عادی، مرسوم و البته قانونی می­باشد.

یکی از دیگر از روش‌های اجاره خانه در کانادا، اجاره از طریق sublet است. در این روش شخص متقاضی ملک را برای مدت کوتاه یک یا دو هفته از مستاجر قبلی اجاره می­کند. ممکن است مستاجر قبلی به دلایلی همچون سفر و یا … چند هفته ای در منزل سکونت نداشته باشد که در این صورت می­تواند خانه را به شخص ثالث برای این مدت اجاره دهد.

در روش دیگری که به آن Lease transfer گفته می­شود، اگر مستاجر قبلی بخواهد زودتر از موعد قرارداد جابه­جا شود، می­تواند خانه را تا پایان مدت قرارداد به شخص ثالث انتقال بدهد.

باید این مطلب را در نظر داشت که در کانادا مدت زمان اجاره عموماً یکساله بوده و اجاره بها نیز ثابت نیست و هرساله مبلغی (حداکثر تا سقف 3 درصد) افزایش خواهد داشت.

برای دریافت مشاوره و کشب اطلاعات بیشتر میتوانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

بیش از 6000 پرونده موفق!